4 نوامبر 2022- مطالعه اخیرا منتشر شده در BMC Medicine نشان داد که کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا قبل از دیابت نوع 2 و قبل از بروز عوارض دیابت ممکن است با کاهش خطر مرگ و میر زودرس منجر به افزایش طول عمر افراد شود.

این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای محیط باعث افزایش خطر ابتلا و پیشرفت دیابت نوع 2 می شود، اما میزان این تاثیر بر مراحل مختلف پیشرفت دیابت متفاوت بود.

اسناد مناسبی از ارتباط بین آلودگی هوا و بروز دیابت نوع 2وجود دارد. با این حال، شواهد مربوط به ارتباط آلودگی هوا با ایجاد عوارض دیابت و مرگ و میر پس از دیابت، ناکافی است. بنابراین، یک تیم تحقیقاتی به رهبری دکتر  Yinglin Wu، از دانشگاه Sun Yat-sen، در گوانژو چین، به بررسی ارتباط بین آلودگی هوا و پیشرفت‌ها و پیامدهای مختلف دیابت نوع 2 پرداختند.

این تجزیه و تحلیل شامل 398993 شرکت‌کننده بدون دیابت و حوادث مرتبط با دیابت از مطالعه یBiobank  بریتانیا بود. محققان با استفاده از داده‌های وزارت محیط ‌زیست، غذا و امور روستایی در بریتانیا، مواجهه با ذرات معلق با قطر مساوی و کمتر از 10 میکرومتر(PM10)،2.5 میکرومتر(PM2.5)، اکسیدهای نیتروژن (NOx) وNO2 ، را برای هر مرحله ی انتقال برای آدرس محل سکونت هر شرکت کننده تخمین زدند.

پیامدها شامل ابتلا به دیابت نوع 2، عوارض دیابت (بیماری چشم دیابتی، بیماری کلیوی دیابتی، بیماری عروق محیطی، بیماری نوروپاتی دیابتی، رویدادهای متابولیک و حوادث قلبی عروقی)، مرگ و میر ناشی از علل خاص، و مرگ و میر ناشی از همه علل بود. تاثیر آلودگی هوا بر پیشرفت های مختلف دیابت نوع 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین، احتمال انتقال تجمعی مراحل مختلف دیابت نوع 2 تحت سطوح مختلف آلودگی هوا برآورد شد.

یافته های این مطالعه به شرح زیر بود:

·تعداد 13393ابتلا به دیابت نوع 2در طی 12 سال پیگیری تشخیص داده شد که از این تعداد 3791 نفر دچار عوارض دیابت شدند و 1335 نفر فوت کردند.

·ارتباط آلودگی هوا با مراحل مختلف پیشرفتدیابت نوع 2، از نظر کمّی متفاوت بود.

·در یک مدل چند متغیره، نسبت خطر به ازای افزایش غلظت PM2.5 از هر چارک به چارک بالاتر برای انتقال از وضعیت سالم به دیابت نوع 2 و از دیابت نوع 2 به عوارض دیابت به ترتیب 1.63 و 1.08 بود و برای خطر مرگ و میر ناشی از دیابت، دیابت نوع 2 و عوارض دیابت نسبت به شروع تحقیق به ترتیب 1.50، 1.49 و 1.54 بود.

·برآوردهای قوی تری از ارتباط چهار آلاینده ی هوا در انتقال از وضعیت سالم در شروع تحقیق به ابتلا به دیابت نوع ،2 نسبت به انتقال به عوارض دیابت و مرگ مشاهده شد.

·محققان ارتباط قابل توجهی بین چهار آلاینده هوا و خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سرطان ناشی ازدیابت نوع 2 یا عوارض دیابت یافتند.

·افراد با سطوح بالاتری از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا عموماً احتمال انتقال تجمعی بالاتری داشتند.

این مطالعه با نشان دادن ارتباط مثبت بین آلاینده های هوا (PM2.5، PM10،NOx و NO2) و مراحل مختلف انتقال از وضعیت سالم به دیابت نوع 2، به عوارض دیابت و سپس مرگ، اکتشافات جدیدی را ارائه کرد.

محققان احتمالات تجمعی پنج انتقال را به صورت کمّی بیان کردند. آنها دریافتند که شرکت‌کنندگانی که در معرض سطوح بالاتری از آلودگی هوا قرار می‌دهند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای پیامدهای جانبی دیابت، به ویژه خطر مرگ و میر و عوارض دیابت باشند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/exposure-to-air-pollution-may-raise-risk-of-incident-diabetes-and-its-progression-101715